„Историите зад успеха“: Джеф Безос

През август 1994 г. "Ню Йорк таймс" публикува статия, която започва с въпроса: "Не се ли прекалява с превъзнасянето на интернет?" Статията поставя под съмнение цифрите, според които 20 милиона души използват интернет, като цитират властите, които казват, че числото е по-малко, може би близо два милиона.

За разлика от "Ню Йорк Таймс", Безос е човекът, който се впечатлява от бизнес потенциала на чудото, наречено Интернет. В началото на 90-те години, Безос започва да развива идеята за Amazon. Остава само да се определи какъв тип бизнес има най-голям потенциал.

Един от факторите, които довеждат до размислите на Безос, е тогавашното решение на Върховния съд на САЩ, че фирмите за поръчка по пощата са освободени от данъци върху продажбите в държавите, в които компаниите не са имали физическо присъствие. Безос започва да проучва бизнеса с поръчки по пощата и техните продукти. Оттам той разкрива множеството възможности и търсейки най-изгодната опция, накрая решава да се фокусира върху книжния бизнес, заради милионите печатни издания.

Той обсъжда идеята с приятелите и семейството си, които му предлагат финансова и морална подкрепа. Създавайки магазин в гаража на дома си в Сиатъл, той първоначално нарича бизнеса Cadabra.com, като името идва от фразата на магьосника „abra-cadabra“, но по-късно го променя на Amazon.

С ново име и пълна библиотека с книги за продажба, Amazon.com стартира като бизнес и поръчките започват да идват почти веднага.

“През първите няколко дни знаех, че това ще бъде нещо голямо - казва Безос за старта. - Беше очевидно, че сме намерили нещо много по-голямо, отколкото сме се осмелили да се надяваме.”

През първите два месеца предимствата на онлайн връзката са очевидни. Amazon продава книги във всички 50 щата в САЩ, както и в повече от 45 страни, като до края на 1995 г. има над 20 000 долара продажби на седмица.

Друго голямо предимство при бизнеса на Безос, базиран онлайн, е възможността да се продават стоки, които се държат в складовете на книжарниците и доставчиците. Това позволява на Amazon да предложи почти безкраен запас от стоки, без това да увеличава многократно разходите на фирмата.

Безос знае, че първоначалният успех на компанията ще създаде имитатори и конкуренти. За него е ясно, че ключът към оцеляването на компанията, че ще бъде иновацията и мащабът. Една от причините, поради които той избира името Amazon, е защото това е името на най-голямата река в света. Планът му, въпреки че първоначално Amazon се фокусира върху книгите, е да направи сайта не най-голямата книжарница в света, а най-големият магазин в света.

До октомври 1995 г. Безос се чувства достатъчно уверен в бизнеса и търси капитал с първоначално публично предлагане (IPO), което приключва през май 1997 г. Безос планира сериозно да реинвестира всички излишъци в растежа на бизнеса и предупреждава бъдещите инвеститори за това свое решение.

С ниските бариери за навлизане на пазара на онлайн търговията на дребно и броят на интернет потребителите, които нарастват експоненциално всяка година в средата и края на 90-те години, мотото на Безос за Amazon по това време е обобщено в три думи  - „Get Big Fast“.

Той го следва, като инвестира не само в технологии и нови инициативи, но и чрез закупуване на широк кръг от конкуренти, потенциални конкуренти и допълващи бизнеса компании, през следващите няколко години. Тази инвестиция се изплаща и дава на компанията водеща позиция в онлайн търговията на дребно - сектор, който просто не е съществувал преди десет години. Amazon постигна такова ниво на популярност, че списание Time обявява  Джеф Безос за лице на годината през 1999 г.

И докато дългият преход на Amazon към рентабилността дразни няколко големи инвеститора, стратегията обслужва компанията добре, особено когато балонът на дот-комите се спуква в началото на 2000 г., унищожавайки голям брой конкуренти на Amazon.

До четвъртото тримесечие на 2001 г. Безос обявява първата печалба на компанията - оскъдните 5 милиона долара или една стотинка на акция. Но тази печалба идва от приходи от над 1 млрд. долара. Въпреки кризата от началото на века, Amazon успява да се задържи като лидер на пазара. Една от областите на диверсификация е пазарът на Amazon, който позволи на клиентите на Amazon да продават своите използвани книги и други продукти, наред със собствените предложения на Amazon. Към днешна дата пазарът на употребявани продукти на Amazon все още е най-големият в света.

Ако тази история те кара да мечтаеш да сбъднеш своите големи планове, виж как кредитна карта AXI Card ще ти помогне във всяко амбициозно начинание.