4 знака, че бизнес идеята ти не е ефективна

Без значение колко рискови капиталисти и ангели се опитваш да привлечеш с безплатни обяди, ако основната идея за твоя стартъп не звучи убедително, ще удариш на камък.

Разбираемо е, че предприемачите никога не са склонни да казват на колегите си предприемачи, че идеята им не струва. Ето защо трябва да се замислиш предварително над някои важни детайли за бизнес плана си, преди да го споделяш с евентуални инвеститори. Ето четири червени флага, които могат да сигнализират за грешна инвестиция, преди да се потопиш твърде дълбоко.

1. Неоригинална идея в силно конкурентна област

Счетоводството например е невероятно трудно предприемаческо поле за успех. Ако направиш проучване предварително за сферата си на бизнес и за конкретните услуги или продукти и видиш, че има пренаситеност на пазара от регистрирани фирми, то може би това не е вярната посока. По този начин успехът ти ще бъде още по-труден и бавен, защото ще имаш страшно много конкуренти, които вече имат опит на пазара и имат изградена клиентска мрежа.

2. Твърде много време е необходимо за минимално жизнеспособен продукт (MVP) в технологичен стартъп.

Технологиите са трудна област. Технологичният балон показва признаци на пръсване, а на арената доминират шепа конгломерати - Facebook, Alphabet, Apple и т.н.

Не отне много време Facebook да излезе с конкурент за Clubhouse, аудио социалната мрежа.

Отново и отново се случва в областта на технологиите: Instagram копира историите на Snapchat, които от своя страна бяха копирани от LinkedIn. Spotify и TikTok успяха да се преборят с опитите за копиране на техните функции.

Когато Facebook и Twitter започнаха да копират Clubhouse, новата социална мрежа вече имаше 10 милиона потребители, благодарение на някои известни ранни членове. Но способността на Clubhouse да остане в играта сега зависи от това колко бързо може да прави иновации и да добавя основни функции към своя продукт, за да поддържа и разширява потребителската си база.

Ако твоята идея за технологичен стартъп изисква твърде много време, за да изведете MVP или да повтори подобрения, помисли за усилване на екипа за разработване на ядрото, за да предоставиш на бизнес идеята летящ старт.

3. Идеята е отегчителна

Може да имаш блестяща идея на хартия, но ако тя е вълнуваща само за теб, то това не е гаранция за успех, а точно обратното.

Това е най-червеният от “червените флагове”, който трябва да вземеш под внимание.

Ако Стив Джобс е научил хората на нещо, то това е,че успехът на една компания до голяма степен зависи от човека, който е начело.

Но е важно да се отбележи, че отрицателната обратна връзка може да има пагубен ефект върху иначе здравата бизнес идея.

4. Бизнес идеи, които следват най-новите тенденции

Тези бизнес идеи са трудни за изпълнение, освен ако не разполагаш с много и качествени незабавни ресурси.

Тук става въпрос основно за идеи, базирани на най-новата реклама и тенденции в бранша и в икономиката като цяло. Например ховърбордите са добър пример. Маските срещу Covid-19 от друга страна са нещо съвсем като бизнес идея.

За тези идеи предприемачите виждат страхотна ниша на пазара и веднага бързат да се хвърлят в нея с всички сили. Това е трудно да се постигне ефективно и резултатно, освен ако не разполагаш с много незабавен капитал, който да инвестираш.

Тези идеи обаче са чудесни за бързи пари - инвестирай усилено, вземи възвръщаемостта на инвестициите си, след което излез от пазара. Това е по-добрата тактика, предвид че тези идеи не са разумен избор за дългосрочни предприемачески начинания.

Минимални изисквания за добра бизнес идея:

Бизнес идеите на хората са толкова разнообразни, колкото и личното им творчество. Но успешните бизнес идеи винаги трябва да имат следните характеристики:

  • Удовлетвори пазарната нужда или реши проблем.
  • Бъди (относително) лесно финансируем.
  • Бъди конкурентоспособен.
  • Бъди сравнително бърз за изпълнение (в сравнение с конкурентите, ако има такива).
  • Бизнес идеята не трябва да бъде перфектна, за да успее бизнесът. Но трябва да бъде с идеален план за осъществяване на практика, а не само на теория.

Като се има предвид това, зависи изобретателността на предприемача, способността му за решаване на проблемите и всеотдайността, за да се въплъти идеята.

Виж как да инвестираш в различни свои малки и големи мечти, благодарение на кредитната карта AXI Card.