Тайната на успешните стартъп компании

В исторически план някои от най-успешните стартъпи доказват, че трябва да продължаваш да се опитваш, докато не намериш пословичното „продукт-пазар съответствие“. Какво означава това? Марк Андреесен (съосновател на Netscape и Andreessen Horowitz) дефинира термина по следния начин: „Съответствието продукт/пазар означава това, че си на добър пазар с продукт, който може да задоволи този пазар.“

За да се намери подходящ продукт на пазара, стартиращата компания понякога трябва да се провали многократно.

Airbnb, една от най-успешните компании в последно време, се сблъсква с безброй неуспехи. Основателите изчерпват купчина кредитни карти и дори се опитват да продават зърнени култури с тематичните брандове на Джон Маклейн и Барак Обама.

Наред с борбата за справяне с неуспехите, стартъпите преминават през различни фази - от идея към идея. Едва ли много хора са наясно с това, но създателите на YouTube са предвиждали сайта да бъде услуга за видео запознанства. Дори известният софтуер за електронна търговия - Shopify - стартира като малък онлайн търговец на дребно, който продава сноуборд.

Двама млади мъже, които напускат Yahoo и са отхвърлени от Facebook, са онези, които създават компанията WhatsApp, която се използва по целия свят. Иронията е, че по-късно Facebook купува компанията за колосалните 19 милиарда долара.

Но може би един от най-изтъкнатите предприемачи, който се справя блестящо с отхвърлянето, е Джак Ма от Алибаба, който е известен с отказа за работа, който получава от KFC. Той два пъти се проваля на приемния си изпит в университета и е отхвърлен  от десетки други работни места. Като се има предвид неговата история и как в крайна сметка успява да изгради една от най-големите компании в света, това не е нищо друго освен невероятно постижение след десетки провали.

В книгата си Grit, Анджела Дъкуърт пише, че тайната на изключителното постижение не е талантът, а уникален микс от страст и постоянство.

Най-важното нещо, което предприемачи и изпълнителни директори трябва да знаят е, че възстановяванията са много по-мощни от неуспехите. Ако си основател на стартъп, ето три прости стратегии за преодоляване на твоите собствени провали или неуспехи.

1. Никога не приемай отказ лично. Трябва да си наясно, че се е провалила идея или бизнес. Това не означава, че ти си се провалил като индивид.

2. Стой далеч от негативни хора. Когато се сблъскаш с неуспеха, говори с някой, който е претърпял провал 100 пъти по-голям от твоя и е излязъл “невредим” от другата страна. Такива лидери и предприемачи ще оценят неуспеха ти и ще те мотивират да се бориш.

3. Върни се в играта. Отиди на среща с хора, които не са те познавали от предишните ти бизнеси. Свържи се с треньор или съветник. И най-важното - направи план, който да е по-голям от сегашния ти провал. учи се от грешките си и измервай успеха си.

Освен тези три стратегии, има и допълнителни стъпки, които можеш да предприемеш, за да облекчиш тежестта от на пръв поглед непреодолими провали. Отиди на почивка например. Изключи профилите си в  социалните медии. Присъедини се към група за редовни тренировки във фитнеса. Направи всичко необходимо, за да изчистиш ума си и да помогнеш за намаляване на психическия стрес при управлението на един стартиращ бизнес.

Ето и един пример за завръщане в бизнеса след претърпян провал. Още през 1997 г. Apple е била компания опасно близо до фалит. Точно тогава основателят на Microsoft Бил Гейтс се намесва, за да спаси Apple. Гейтс прави инвестиция в Apple на стойност 150 милиона долара и в резултат на това компанията успява да се задържи, да направи яростно завръщане и да стане първата в света компания от трилион долара.

Затова, не забравяй да продължаваш да се стремиш към своята мечта и цел. Колкото и провали да преживееш, винаги ще има следващ шанс и следваща възможност. За да ти докажем това, създадохме кредитна карта AXI Card, която цели да улесни модерния потребител да управлява личните си финанси. Благодарение на кредитна карта AXI Card ще можеш да изградиш добра кредитна история, която ще ти бъде от полза в бъдеще. За да получаваш безпрепятствено финансирания за мечтаните бизнес начинания.