Защо някои бизнеси не могат да се адаптират към промените?

Последните месеци тестваха устойчивостта на стрес на хората, както и способността им да се справят с несигурността. Дали обаче именно адаптивността е ключът към пропъждането на всяка буря? И ако да - защо толкова много фирми не успяват да се адаптират?

В животинското царство при оцеляването на най-силните не е задължително да бъдеш най-добрият в играта, а да бъдеш най-бързо приспособяващият се. Както Дарвин изтъква: „Не е най-силният от видовете оцелява, нито най-интелигентният, а онзи, който е най-приспособим към промяна“.

И все пак, в света на бизнеса, промяната често се намира за страшна. Сигнализира несигурност. Дава пространство да се провалим.

Бившият доставчик на филми Blockbuster например е наел 84 000 души в своя пик, но възходът на стрийминг модела на Netflix намали присъствието на Blockbuster до само един физически магазин.

През 2006 г. повече хора посетиха MySpace, отколкото посетиха Google, но докато MySpace свързваше хората предимно чрез музика, Facebook излезе на сцената с по-чисто потребителско изживяване и по-дълъг списък от интереси за обединяване на хората.

Колко адаптивни са днешните бизнеси?

Пишейки във Форбс, Blake Morgan разкрива ината на бизнесите, когато става въпрос за промени. Според проучване, 55% от стартиращите компании са възприели дигитална бизнес стратегия, но само 38% от традиционните компании са направили същото.

Всъщност само 27% от компаниите смятат, че дигиталната трансформация е въпрос на оцеляване. Въпреки отпадането на наследствените марки, бизнесът все още не е убеден, че трябва да се адаптира към променящия се свят.

И все пак 56% от изпълнителните директори казват, че дигиталните подобрения са довели до увеличени приходи.

Може би това е така, защото 70% от дигиталните трансформации се провалят, най-често поради съпротивата на служителите, което хвърля светлина върху нещо по-сериозно: дигиталните трансформации не са само за закупуване на нови технологични стекове - те са за обучение на служителите как да ги използват.

Адаптивността се свежда до оправомощени служители. Мениджърите трябва да бъдат обучени да дават разрешение на служителите да вземат решения.

Бизнесът не успява да се адаптира, защото не инвестира в култура на обучение.

Нищо не задушава растежа повече от страха от провал. Предприятията знаят това на някакво ниво - ето защо нови технологични решения често пристигат с поредица от обучения заедно с тях.

Но както е цитирано в Harvard Business Review: „[Обучителните програми] работеха добре в епоха, когато темповете на технологични промени бяха относително бавни. Но напредъкът се случва толкова бързо и с такава сложност днес, че компаниите трябва да преминат към модел на непрекъснато обучение ”.

Тази култура на обучение трябва също да преподава умения отвъд „как да използваме нови технологични способи“ - тя трябва да обхваща преподаването на умения като устойчивост, любопитство и самата адаптивност.

Изследванията на Barclays LifeSkills подчертават, че докато 60% от компаниите смятат, че адаптивността е станала по-важна през последните десет години, само 8% от компаниите предлагат специфично обучение по нея.

Според Шон Томсън, главен изпълнителен директор на Sandler Training: „Адаптивността се свежда до служители, които са били оправомощени ... Мениджърите трябва да бъдат обучени да дават разрешение на служителите да вземат решения, включително разрешението да не успеят“.

Крис Чиаури, бивш изпълнителен вицепрезидент и европейски генерален мениджър на Salesforce обяснява: „Вярвам, че хората се научават да бъдат адаптивни чрез опит и това идва от култура, която насърчава промяната. Моята роля е да се уверя, че лидерите и техните екипи знаят, че имат разрешение да бъдат пъргави и да вземат решения, които са подходящи за нашите клиенти в отговор на промените ”.

Бизнесът не успява да се адаптира, защото поставя процесите пред хората

Технологията може да даде впечатляващи резултати, но нейната сила се обезсилва, ако служителите не искат да се адаптират към новите начини на работа. Според лектора на TED, Натали Фрато, това човешко качество на адаптивност е това, което отличава тези, които продължават да постигат, от тези, които не го правят.

Fratto се среща със стотици основатели на стартъп компании годишно, за да прецени дали иска да инвестира в техните бизнес идеи. В решаващ, но кратък разговор, тя се стреми да прецени адаптивните способности на всеки основател.

Докато повечето въпроси за интервю са ретроспективни и базирани на компетентност, като например: „Можете ли да представите време, когато сте показали лидерство?“, Фрато пита „Ами ако?“ - въпроси, които да принудят основателите да си представят множество версии на бъдещето и да планират съответно.

Те включват: „Ами ако основният ви поток от приходи трябва да спре за една нощ?“ Или „Ами ако топлинна вълна попречи на клиентите да посетят магазина ви?“.

За тези, които се опасяват от съществуващите способности на своя екип за адаптивност, Fratto вярва, че всеки има вродената способност да реагира на промяната по различен начин, но тя казва: „Трябва да го търсим, упражняваме и огъваме като мускул“.

Бизнесът не успява да се адаптира, тъй като се съмнява в гъвкавостта на работната си сила.

Проучване от 2018 г., цитирано в The Harvard Business Review, изследва кой е по-отворен за промяна: работници или техните бизнес лидери. След разговор с 11 000 работници и 6500 бизнес лидери става ясно, че двете групи гледат на бъдещето по много различни начини.

Като цяло изследването установи, че „работниците изглежда са по-адаптивни и оптимистично настроени към бъдещето, отколкото техните лидери признават“.

Бизнес лидерите са загрижени и „се борят за маршал и мобилизиране на работната сила утре“. Те се притесняват да намерят точния талант и се притесняват, дали уменията на съществуващия им талант остаряват.

Работниците, от друга страна, се фокусират върху „възможностите и ползите, които им носи бъдещето, и те се оказаха много по-нетърпеливи да приемат промяната и да научат нови умения, отколкото работодателите им дадоха кредит“.

Ако и ти искаш да следваш променящото се бъдеще и да бъдеш в крак с всички тенденции, кредитна карта AXI Card ще ти даде куп възможности в ролята си на гъвкаво кредитно средство.

Прочети повече: 3 работни навика, с които ще оцелееш в "новото нормално"