Тенденциите на българския пазар на кредитни карти за 2017 г.

Каква беше 2017 г. за българските кредитополучатели и кредитори? Какви тенденции се очертаха през изминалите месеци и как повлияха на родните финансови компании?

Отговорите на тези въпроси са от първостепенна важност за бъдещия подход към клиентите, през следващата година. Какви мерки трябва да се вземат, за да се подобри потребителското обслужване и как могат да се осъвършенстват новите технологични услуги - това са само част от главните точки в стратегиите на банковите и небанкови институции в страната.

AXI Card ти представя поглед върху основните тенденции и статистики в кредитирането, на българския пазар през изминалите 12 месеца. Проучването е осъществено от Mastercard България и има за цел да проследи най-съществените тенденции при употребата на банкови карти сред българските потребители. Изследването MasterIndex Bulgaria 2017 е проведено сред повече от 1000 активни картодържатели, на възраст от 18 до 64 г. То проследява нагласите на българите към интегрирането на иновативни финансови технологии в електронните разплащания.

Както вече знаеш, финтек компаниите във финансовата индустрия се стремят да предлагат алтернативни решения и удобни и лесни услуги на модерните потребители. Това важи с пълна сила и за нашата страна. Пазарът на кредитни карти предлага разнообразие от платежни инструменти за всеки един тип кредитополучател, според индивидуалните му потребителски навици. Какъв е профилът обаче на средностатистическия български картодърател?

През 2017 г., според изследването MasterIndex Bulgaria 2017, 26% от анкетираните българи използват и дебитна, и кредитна карта. 5% от картодържателите притежават активна кредитна карта, а 68% имат дебитна пластика.

Според проучването, мъжете, използващи дебитна карта са по-малко, отколкото жените, от които цели 94% плащат сметки с дебитната си пластика. Данните сочат и че дебитната карта е средство за разплащане, главно на младите хора – от 18 до 24 г.

Когато става въпрос за кредитни инструменти обаче, статистиките са доста по-различни. Тук милениалите не са основните платци. Всъщност, хората, ползващи кредитни карти, са най-вече на възраст между 45 и 64 г.

През изминалите 12 месеца, българските картодържатели са посочили, че предимствата на плащането с банкова карта са основно сигурността на самите трансакции. Цели 34% от анкетираните твърдят, че именно факторът „сигурност“ ги мотивира да използват безкешови плащания. Като други плюсове на пластиките, потребителите посочват бързите трансакции (26%), удобството  (21%) и опростените операции (16%).

Българският картодържател осъзнава добре въпросните предимства и ползите за финансовата му независимост. Цели 69% от потребителите използват дебитна или кредитна карта, поне веднъж седмично. Средната сума на плащане от картодържателите е между 50 и 250 лв. – 40% от анкетираните използват пластиките главно за такива трансакции. По-малко са българите, които плащат с карта суми над 300 лв.

Какво пазаруват потребителите със своята карта?

Тенденциите показват, че българите плащат безкешово най-вече хранителни продукти, като 64% от трансакциите се осъществяват с дебитна карта, а 59% с кредитна такава.

Ситуацията е различна при плащания на бензиностанции обаче – потребителите използват основно кредитната си карта, когато зареждат автомобилите си, и по-рядко – дебитната.

И ако в чужбина онлайн покупките се плащат главно с кредитни инструменти, то в България дебитната карта е основното средство за разплащане при онлайн пазаруване – 54% от анкетираните плащат с дебитна пластика, поръчвайки от интернет, срещу 52%, които залагат на кредитната карта.

Интересен тренд е, че когато става въпрос за пазаруване на дрехи, клиентите плащат с кредитна карта, по-често отколкото с дебитна. Същото важи и за разплащанията в ресторанти и клубове – българите използват възможностите на кредитните средства и трупат бонус точки, изграждайки кредитната си история.

Кредитната карта е предпочитано, от българите, средство за разплащане и в чужбина.

Безконтактните плащания

Безконтактните карти са една от технологиите, които оформят разплащанията на бъдещето и играят важна роля за подобряването на потребителското преживяване.

67% от картодържателите в изследването, имат безконтактна карта, а 54% от тях – се разплащат активно с нея.

Какво мотивира българите да използват безконтактната технология? Повечето потребители са на мнение, че безконтактната карта е бързо и изключително удобно средство за плащане. 68% от картодържателите смятат, че безконтактните разплащания са по-бързи от останалите методи за трансакции.

Безконтактните дебитни и кредитни карти намират своята употреба най-често в супермаркетите и магазините на дребно, следвани от бензиностанциите и ресторантите.

За да можеш и ти да се възползваш от възможностите на безконтактните разплащания, заяви своята AXI Card онлайн още сега. И ще получиш напълно безплатно своята кредитна карта до посочен от теб адрес.

Какви са тенденциите при онлайн пазаруването?

97% от картодържателите са пазарували онлайн, поне веднъж годишно. Това е с 5% повече спрямо изминалата година. Наблюдава се прогресивен ръст при онлайн пазаруването сред българите, като 23% от купувачите плащат с кредитна карта своите онлайн покупки.

Картодържателите използват пластиката си най-много за покупки на дрехи и обувки – 57% от потребителите в проучването, плащат с карта в онлайн магазините за тези артикули. Българите са свикнали да плащат онлайн с карта и битовите си сметки – цели 44% от запитаните избират лесния начин за погасяване на задълженията си към институциите.

Електрониката и подаръците също са популярни за онлайн шопинг – 37% от картодържателите се разплащат с карта, именно, пазарувайки такива продукти.

Къде плащаме със смартфона си?

Българите използват мобилни разплащания най-често в супермаркетите, като 66% от анкетираните биха искали да имат онлайн приложение за плащания с карта. Други плащания, които се осъществяват, чрез мобилни телефони са тези, за дрехи и обувки, както и за месечни сметки.