Как да избегнеш банкрут в семейния бизнес?

Много хора мечтаят да имат собствен бизнес, който да развиват заедно със семейството си. Някои пък го наследяват от родителите си и си мечтаят да постигнат още по-големи успехи и финансов просперитет. Да стартираш собствен бизнес обаче може и да не е невъзможно или дори трудно, но да го задържиш в продължение на години и да натрупаш печалба е определено предизвикателство. Това е така, защото трудностите се крият в множество фактори. Много са българите, които стартират онлайн или физически бизнес, но начинанието им не издържа дори 5 години и обявяват банкрут. Защо се случва това? Заради неправилно менажиране на ресурсите, на персонала и още редица причини.

В много случаи собствениците непрекъснато инвестират спестяванията си и вземат заеми, за да направят всичко възможно бизнесът им да просъществува. Те правят всичко възможно, за да привлекат клиенти, но се придържат към същата стратегия, която ги кара да изпаднат във финансови проблеми.

Това, което е необходимо на собствениците е малко иновация и предприемачески нюх. Дори да управляваш малък магазин ще ти е нужна правилна стратегия, за да избегнеш банкрут.

В този материал описваме няколко важни стъпки, които ще ти помогнат да развиваш по-успешно собствения си бизнес.

Когато човек реши да отвори малък хранителен магазин например, вместо да прави задълбочени пазарни проучвания, обикновено мисли по този начин:

„Искам да отворя магазин“, „Ще взема каквото трябва да има такъв магазин“ (използвайки примера на големи вериги и малки конкуренти).

Малките магазини често се запасяват с разнообразие от артикули, подобно на големите вериги супермаркети, но нямат достатъчно клиенти, за да ги продадат преди изтичането на срока на тези продукти. Дори да го направят, пространството на рафтовете е много ограничено, за да представи цялото това разнообразие. В резултат на това всяка седмица малък магазин за хранителни стоки трябва да отпише много продукти с изтекъл срок на годност, които остават нежелани или незабелязани. Уловката тук е, че след това собственикът отново ще запаси същите тези продукти. И отново може би ще има загуби. Как може да се излезе от този порочен кръг?

Стъпка 1: Събиране на данни

Имайки предвид ограничения размер на физическия магазин (ако управляваш физически магазин) и ограничения поток от клиенти, научи кои са твоите клиенти и какво купуват.

Без значение какъв магазин притежаваш, трябва предварително да знаеш какви са клиентите ти и какво искат. Трябва да си направил предварителни проучвания на таргет аудиторията си. Става въпрос за тяхната възрастова група и пол, професия, дори дали са туристи или местни. Трябва да вземеш предвид и какво точно купуват и какви пари харчат. Ако притежаваш физически магазин - следи ежедневно хората, които го посещават и стоките, които са най-желани и разпродавани.

Събирането на подобна информация за твоите настоящи и потенциални клиенти ще ти даде повече позитиви, отколкото предполагаш. Анализирайки данните за твоята таргет аудиторията, ти можеш да селектираш какви продукти или услуги са най-търсени точно в твоя район, сфера или дори период на годината.

Стъпка 2: Оптимизиране

Запаси се с това, което купуват твоите клиенти.

Въз основа на информацията, която имаш, можеш да се запасиш с продукти, които твоите потребители търсят и купуват. На същия принцип може и да усъвършенстваш услугите, които са най-търсени от клиентите ти.  Това ще ти позволи да имаш не просто произволно разнообразие, но много насочен асортимент, който остава свеж и се продава по-бързо, когато става въпрос за физически магазин за хранителни стоки. Ако управляваш хранителен магазин трябва да знаеш и как да подреждаш правилно асортимента си, за да се виждат най-търсените стоки, които биха донесли най-висока печалба. Оптимизирането на всички ресурси, с които разполагаш (включително и човешки такива) ще ти осигури по-малко загуби.

Стъпка 3: Измервай и отразявай

Винаги отделяй време за размисъл върху твоите собствени действия и последствията от тях. Когато правиш някакви промени, основавай ги на твоите солидни данни от първите стъпки, които бяха описани. Старай се да не приемаш предложения от хора, които дават произволни съвети, без те да са аргументирани, тъй като това би довело до прибързани действия и неблагоприятни резултати за бизнеса.

Виж и как да кандидатстваш за кредитна карта AXI Card, за да използваш още по-оптимално финансовите си ресурси и да подпомогнеш бизнеса си.