Как кризата с COVID-19 промени потребителското ни поведение?
Да, на всички ни поомръзна да говорим за коронавирус и да понасяме всички мерки за социална дистанция. Животът ни се промени, може би завинаги. Ако има едно твърдение, около което всички експерти се обединяват, то е, че трябва да се научим да живеем с COVID-19 около нас. И промените в поведението ни вече са факт. Ето някои неща, които със сигурност вече са различни.
1. Пазаруване онлайн
След въвеждането на извънредно полежение у нас, електронната търговия отбеляза значителен ръст. Според различни проучвания, той е над 30%, но в определени сектори отчетоха дори 300% скок. Най-сериозен ръст отбелязаха електронни магазини, продаващи дигитални стоки и услуги. Топ стоки в този сегмент са различни игри, конзоли и приложения.
Аптеките, които продават лекарства онлайн също са сред най-продаваните стоки непосредствено след обявяването на извънредно положение у нас. Очаквано, с отшумяването на паниката, търсенето на тези стоки също намаля.
Сериозно повишаване отбелязаха продажбите на фитнес уреди за дома. Заради ограниченията за паркове и разходки на открито, много българи се притесниха за добрата си физическа форма и оборудваха фитнес кът у дома.
Тези от нас, които имаха възможност за хоумофис, подредиха офис в домовете си. Продажбите на бюра и офис оборудване също са сред най-поръчваните след средата на месец март.
Сред услугите онлайн, които бързо се дигитализираха и спечелиха от това, са доставките на храна и пазаруването от хранителни супермаркети онлайн.
2. Предпочитаме да плащаме с карта
Дори и в офлайн режим, започнахме да предпочитаме плащането с карта. Независимо от възрастта и доходите си, българите масово започнаха да плащат с карти в магазините. Все пак, ръстът на онлайн покупките е основният двигател, които повишава употребата на карти като платежно средство.
Дигиталната трансформация не подмина и финансовите институции. Повечето от опериращите у нас побързаха да разработят дигитални функционалности в сайтовете и приложенията си, с които да стимулират клиентите си да отбягват физическото отиване до офисите им. Ние в Бяла Карта също успяхме да осигурим на клиентите си сигурен и безопасен начин да плащат задълженията си онлайн. От въвеждането на новата функционалност до днес забелязваме увеличение на броя на клиентите, които предпочитат да плащат задълженията си именно така.
3. Започнахме да учим онлайн
Може би най-полезната за обществото ни промяна във връзка с пандемията беше дигитализирането на сферата на образованието. Заетите в нея определено заслужиха аплодисменти за бързата си и адекватна трансформация във виртуални педагози, а по-добрите резултати на матурите доказаха, че когато родители и учители работят заедно, няма невъзможни неща.
4. Започнахме да се храним здравословно и да спортуваме
Броенето на крачки с различни дигитални устройства и приложения става все по-популярно. Парковете се напълниха с ходещи и тичащи хора след отварянето им. Заради пандемията, а и заради хубавото време, все повече българи предпочитат да се придвижват с колела и електрически тротинетки. Ефектите върху теглото ни от периода, в който нямахме възможност да се движим толкова много, накараха много от нас да се замислим за по-здравословно хранене.
5. Оценихме разходките сред природата и срещите с приятели
Ако до вчера тенденцията да се дистанцираме социално заради различни устройства притеснително се утвърждаваше, след като бяхме принудително лишени от човешка комуникация и разходки, оценихме това удоволствие. Ако днес направим проучване дали предпочитаме компютърно опосредствана комуникация или среща с приятели с парка, най-вероятно второто ще има значително повече привърженици. Това е нещо, което определено можем да добавим сред позитивите от мерките срещу COVID-19.
6. Станахме по-дисциплинирани по отношение на личните си финанси
Страхът от заразата постепено отстъпи на протесненията за икономическа криза, безработица и трус в личните ни финанси. За сметка на това, започнахме да се интересуваме много повече от правилно управление на парите си. Тези, които вече изпитаха финансови затруднения заради кризата си дадоха сметка, че попадането в спирала от дългове не е добро решение. Ако си сред тях, опитай да редуцираш размера на кредитите си плавно, за да можеш да устоиш на евентуална втора вълна през есента. Разчитай на своята Бяла Карта като помощник, за да постигнеш целите си. Други пък, решиха да се възползват от ситуацията, за да направят печеливши инвестиции на ниска цена. В нашия сайт можеш да откриеш много полезни съвети за управление на личните ти финанси.
Промените в потребителското ни поведение във връзка с COVID-19 със сигурност няма да останат само посочените дотук. Целият свят преживява огромна промяна, касаеща всички сфери на човешкия живот. Начинът по който учим, работим и общуваме завинаги ще бъде различен. И отвъд страха, много от тези промени ще подобрят качеството ни на живот.