Какво да знаеш преди да инвестираш във франчайз?

Франчайз бизнесът става все по-популярен и има защо. За предприемачите, заинтригувани от перспективата за притежаване на собствен печеливш бизнес, който да не стартират от нулата, франчайз моделът е перфектното решение. Франчайз моделите генерират парични средства по-бързо и лесно, в сравнение с бизнесите, които не се базират на вече успешна и доказала се концепция.

Основи на франчайз - какво да знаеш?

Дефинирано най-просто, франчайз е модел, при който първоначалният собственик на фирмата (франчайзодател) лицензира своята марка на нов собственик (франчайзополучател) и предлага маркетингов, мърчандайзинг и организационен опит в замяна на парична комисионна. И за разлика от собствениците на фирми, които изграждат бизнесите си от самото начало, франчайзополучателите могат незабавно да се включат в доказана система с оперативен успех. Това не само, че позволява да се заобиколят възможности за грешки, но и се дава достъп до така наречената “икономика от мащаба”. Докато независимите предприемачи с малък бизнес се опитват самостоятелно да стигнат до успех при договаряне на разходите за доставка, лизинговите условия и рекламни разходи, то франчайзополучателите могат да разчитат на франчайзодателя за подобни казуси. И точно тук се крие тайната на успеха на франчайз модела - не е нужно да измисляш печеливши концепции, креативни идеи, нови правила, работещи практики - ти получаваш всичко на готово. Тези условия вече са ти зададени от самия франчайзодател. Това е в твоя полза, но в полза на самия франчайзодател. Това е така, защото, колкото по-печеливши са франчайзите на един бранд, толкова повече финансови средства се насочват към франчайзодателя. Поради тази причина, франчайз моделът е доказано успешен начин да стартираш бизнес и да инвестираш правилно спестените средства.

Интересно е, че най-популярните франчайз бизнеси са заведения за хранене. Около 37% от тях са вериги за бързо хранене, като McDonald's Corp. (MCD), Hardee's и Church's Chicken.

Някои от най-добрите франчайзинг компании в света са  7-Eleven, Anytime Fitness, Subway,  KFC, Papa John's International Pizza, Taco Bell, Yogen Fruz, RE/MAX, Edible Arrangements International.

Има стотици брандове, които развиват успешен бизнес чрез франчайз. И след като имаш толкова голям избор, въпросът е как да разбереш кой е правилният франчайз за теб?

Обикновено потенциалните франчайзополучатели могат да започнат процеса на подбор, като съществено се ограничават само до онези предприятия, които по същество ги интересуват. Например, ти може да се интересуваш основно от хранителния бранш, защото имаш известен опит в тази сфера. Ако обаче имаш професионален стаж и умения в разкрасителните процедури например, може би е добра идея да анализираш възможностите за франчайз в сферата на красотата. След като разгледаш множеството опции на пазара, трябва да вземеш предвид и географския район, в който искаш да оперираш. След подробен анализ на този фактор, ще може да си гарантираш, че ще има регионално търсене за въпросните видове стоки или услуги. Тук следва да се направи анализ и на конкурентите ти, които се намират в същия район и които пряко засягат потенциална за растеж на бизнеса ти.

След като вече си наясно с типа бизнес, в който ще се впуснеш, трябва да проведеш изчерпателна проверка на финансовите данни на “компанията-майка”. Всеки реномиран франчайзодател, който няма какво да крие, ще разкрие такава информация свободно. Но франчайзополучателите не трябва да разчитат единствено на собствените материали на компанията. Също толкова важно е да се интервюират съществуващите франчайзополучатели и да се прегледа франчайзинговият документ за оповестяване на франчайз, за да се определи дали веригата има национална приспособимост. Също така е от решаващо значение да се увериш, че франчайзодателите разполагат със силни механизми за разрешаване на конфликти, тъй като дори най-перспективното партньорство може да попадне в извънредни обстоятелства. Поради това франчайзополучателите трябва да поискат от франчайзодателите да предоставят примери за разногласия във франчайз веригата и как са били разрешени въпросните казуси. Въпреки че е естествено франчайзодателите да изтъкнат истории за успех, то е добре да се споделят и примери за провал на дадени предприемачи. Все пак, не всеки е подходящ да управлява бизнес, особено при вече зададени правила, които задължително трябва да се спазват.

Поради тази и поради други причини, е добре преди да избереш франчайз, да направиш собствено задълбочено проучване. Свържи се с предишни франчайзополучатели и ги разпитай за партньорствата им с въпросния франчайзодател - това е чудесен начин да получиш информация от първо лице. Имай предвид, че франчайзодателят също ще направи своето проучване, относно твоите способности и потенциал на предприемач.

Най-успешните бизнеси са тези, в които франчайзодателите са селективни относно това, кой приемат в “семейството си”. В случай, че франчайзодателят, от който искаш да закупиш бизнес модел, се съгласи твърде бързо за сделка, то най-вероятно има нещо съмнително.

Какви са разходите за придобиване на франчайз?

Разходите за придобиване на права на франчайзополучател зависят от индивидуалното бизнес споразумение. Първоначалната такса за франчайзинг, която може да варира от няколко хиляди до няколкостотин хиляди, обикновено покрива разходите за лизинг или изграждане на структура, закупуване на оборудване и закупуване на инвентар. Новите франчайзополучатели често трябва да купуват застрахователни и оперативни лицензи, а някои франчайзодатели налагат такси "за отваряне". Франчайзополучателите може също да плащат такса на франчайзодателите въз основа на процент от седмичния или месечния брутен доход.

Ако идеята за собствен бизнес ти звучи примамливо и нямаш търпение да се впуснеш в подобно приключение, AXI Card е кредитната карта, която ще ти помогне в начинанията. AXI Card ти дава много предимства, но най-вече - възможността да изградиш финансовото си бъдеще.