На какво ни научи Макдоналдс за успешните начинания?

Когато Рей Крок става франчайз агент за Ричард и Морис Макдоналд през 1955 г., едва ли някой е очаквал компанията да се превърне в бургер модел, който има повече от 35 000 магазина в 119 различни страни. Всъщност може да се твърди, че Макдоналдс е създал един от най-големите бизнес модели, които да следваш.

Ето осем неща, довели до глобалното господство на компанията на Макдоналдс и които могат да научат всеки на нещо полезно:

1. Бъди последователен.

Без значение къде се намираш в света, можеш да си сигурен, че когато влезеш в Макдоналдс, ще познаваш до детайл менюто, опаковането на храните и дизайна на сградата. Да, това е усет към детайла и това той да бъде изпипан - навсякъде и във всеки ресторант. Нарича се последователност. През 1961 г. Ray Kroc стартира Hamburger university като училище за обучение, което акцентира върху „последователните процедури, обслужване, качество и чистота в ресторантските операции”. Днес франчайзополучателите посещават програмата, за да научат и прилагат визията на Ray Kroc.

Изследванията са доказали, че тези видове програми не само налагат последователност, но също така могат да увеличат производителността.

2. Установи присъствието на марката.

Макдоналдс е свършил отлична работа за създаване на присъствие на марката. Но освен лозунга „Златни арки“ и „Обичам го“, „Макдоналдс“ е създал емоционално преживяване, което ни връща към нашето детство. Въпреки че осъзнаваме, че там има по-добри продукти, повечето от нас правят връзка с Макдоналдс. Картофите на марката във всеки един ресторант имат вид и вкус, така сякаш всички се правят на едно и също място, а не на различни географски ширини. Можеш просто да разчиташ на качеството на бранда, което е напълно еднакво навсякъде.

Силното присъствие на марката помага на твоя бизнес да изгради доверие с клиентите.

3. Поемай рискове

Макар че практиките на McDonald's са последователни, компанията не се страхува да поема рискове и да работи с ново меню. Оригиналното меню включва само хамбургер, чийзбургер, пържени картофи, шейк и напитки. През годините веригата е добавила продукти за закуска, „Happy Meal“, „McNuggets“, Filet-O-Fish, салати и McRibs.

Макар да има неуспехи като McLobster и McPizza, без тези рискове, McDonald's вероятно нямаше да се превърне в глобалния лидер, който познаваме днес.

4. Адаптирай се към променящите се вкусове на клиента

Причината, поради която "Макдоналдс" е с готовност да поеме рисковете, е, че компанията осъзнава, че е жизненоважно да се адаптира към нуждите и желанията на клиентите. Например, компанията премахна опцията Super Size и започна да предлага по-здравословни продукти, тъй като все повече хора са станали по-здравословно ориентирани. Освен това, компанията предлага регионални продукти в дадени държави, базирани на местни предпочитания.

5. Усъвършенствай изкуството на кръстосаната продажба.

Кръстосана продажба означава освен основния си продукт да предлагаш и други, допълващи продукти. Макдоналдс може би има най-известната кръстосана продажба на всички времена - онова изречение, което всички сме чували: „Бихте ли искали картофи към него?“

Това е чудесен начин за увеличаване на продажбите, но се увери, че не претоварваш клиента.

6. Научи се как да работиш с хората

Служителите в McDonald's трябва не само да работят с клиентите, но и да знаят как да работят с колеги. Докато благоприятната работа и разговорите помежду им са важни за всеки бизнес там, много от бившите служители на McDonald's ще информират, че това внимателно отношение и уважение един към друг е фактор за техния успех.

7. Открий и развий таланта

Знаеш ли, че 40% от директорите на McDonald's всъщност са започнали като почасови служители? Това е така, защото компанията знае как да открие талант и да се възползва от „скритите таланти“ на служителите. След това „Макдоналдс“ възнаграждава тези служители, като им позволява да работят.

8. Осъзнай важността на филантропията

Макдоналдс е известен и с фокуса върху общността, чрез благотворителните организации на Роналд Макдоналд Хаус, стипендии за колеж, програми за набиране на средства и програми за менторство. Макдоналдс, както и много други филантропски предприятия, осъзнават, че социалните кампании са полезни за бизнеса. Като споделят едни и същи ценности с клиентите, фирмите могат да създават лоялни клиенти и да увеличат приходите си.

Определено корпорацията има на какво да научи всеки, който търси успешно да развие бизнес. А междувременно, освен да изглеждаш филма за едноименния франчайз, ти препоръчваме и да се запознаеш с предимствата на твоя идеален помощник в бизнеса - кредитна карта AXI.