Кои са технологиите, които ще оформят финансовите услуги в следващите 5 години?

Обхватът и скоростта на еволюцията в регулирането, поведението на клиентите и технологиите - заедно с появата на нови конкуренти - означават, че бъдещето на банковото дело няма да бъде много сходно с миналото. Новите технологии ще трансформират банковото дело, каквото го познаваме, като осигуряват както възможности, така и предизвикателства пред финансовите институции.

Десетилетие след финансовата криза колапсът на икономическата система изчезва от спомените ни. Но докато банковата индустрия до голяма степен се е възстановила от финансовата перспектива, на хоризонта има буреносни облаци. Докато капитализацията се е подобрила значително, ръстът на приходите е станал по-труден със стратегията за намаляване на разходите, след като е преминал своя курс. В същото време банките и кредитните съюзи се догонват, от гледна точка на технологичната перспектива. И то в момент, когато очакванията на потребителите нарастват експоненциално.

Правейки банковия бизнес още по-труден, по-малките fintech и големите techfin компании разработват решения, които използват дигитални технологии за подобряване на клиентското преживяване в продуктовите линии. Тези нови конкуренти застрашават наследените финансови институции от всякакъв мащаб. Според различни консултации, нови участници биха могли да превземат до една трета от приходите на съществуващите банки през следващите 2-3 години. Което от своя страна си е доста плашеща прогноза. Липсата на адекватен отговор от страна на традиционните банки може да доведе до елиминирането на по-малко гъвкави организации.

Добрата новина е, че много от новите технологии, които застрашават банковия сектор, също представляват значителни възможности. Всъщност, тези организации, които могат да използват големи данни, напреднали анализи и нови технологии за подобряване на клиентския опит, могат да изградят доверие, лоялност и приходи, които са ключът към успеха в бъдеще. Според Дан Коен, старши вицепрезидент „Глобални финансови услуги и застраховане” в Atos, банките са на кръстопът. Непрекъснатите иновации на finTech и новите технологии, като blockchain, нарушават пазара.

Основни финансови тенденции, оказващи влияние върху банковото дело

Според проучванията на Atos, четирите най-големи трансформиращи предизвикателства и възможности за бъдещето на банкирането през следващите 5 години включват:

Отговор на нуждите на клиента.

Нуждите на клиента за определяни като най-важни във всяко от изследванията от последните 4 години, извършени от доклада за дигитално банкиране. Финансовите институции трябва да преминат от физически взаимодействия към дигитална ангажираност. За банките и кредитните компании, които дигитализират клиентските процеси, може да има значителна полза в увеличаване на приходите, намаляването на разходите и удовлетвореността на клиентите.

За да разбереш как модерните платежни инструменти удовлетворяват изискванията на потребителите, виж как да кандидатстваш за кредитна карта AXI.

Оптимизиране на разходите.

Поради ефективността на конкуренцията, свързана само с цифровите технологии, банките и кредитните компании ще трябва да обмислят освобождаването от дадени операции и да използват интелигентната автоматизация. Освен това, организациите ще трябва да преоткриват обратно процесите и да заместят застаряващата инфраструктура.

Създаване на нови източници на приходи.

Отвореното банкиране и използването на приложни програмни интерфейси (API) ще отворят нови възможности както за намаляване на разходите, така и за растеж на приходите. С разширяването на банковата екосистема отвъд традиционните банкови услуги ще се разработват нови продукти и ще се обслужват сегменти, които ще предоставят диференцирани предложения и възможности за монетизиране.

Разработване на системи за сигурност и съответствие. Тъй като данните на клиентите се превръщат в „продукт“ за много финансови институции, необходимостта от повишена сигурност и усъвършенствани идеи (AI) ще се превърне в диференциация както от гледна точка на спазването на изискванията, така и на доверието на потребителите. Това може да доведе до намаляване на разходите и потенциален растеж на бизнеса.

Разширяване на цифровизацията и иновациите.

Изолираните системи, които традиционно се използват за трансакции, спестявания, инвестиции и заеми, не са подходящи за нивото на гъвкавост, изисквано в дигиталната ера. Както беше обсъдено в дълбочина в доклада от 108 страници за иновации в банкирането на дребно за 2018 г., банките и кредитните институции отговориха с нарастваща гама от инициативи за дигитализация и иновации, използвайки облачни технологии, напреднали анализи и нови алтернативи за дистрибуция, за да отговорят на очакванията на потребителите.

Всички тези инициативи имат три общи неща, според изследването на Atos:

  • Ориентирана към клиента перспектива
  • Интелигентна интеграция на данни в реално време
  • Отворена платформа

Част от тази трансформация ще изисква развитие на партньорства или разширяване на сътрудничеството с външни организации. Други ще изискват модернизация на остарели технологии и преосмисляне на наследените процеси и организационни структури.

Технологии, формиращи бъдещето на банковото дело

За разлика от технологията, която заема второстепенна позиция, поддържайки само обработката на транзакции, бъдещите технологии ще бъдат по-ориентирани към клиентите. Те ще предоставят по-целенасочени, сигурни и интелигентни решения. С технологията като движеща сила в бъдеще, организациите ще могат да предефинират себе си, за да бъдат по-конкурентни и да отговарят на нуждите на пазара.

Atos разработи много полезен радар за глобалните банкови технологии, който дава представа за технологиите, които се очакват през следващите пет години, влиянието на бизнеса върху технологиите и времето за интеграция. За по-добро разбиране споделяме кратко описание на всяка технология:

1.Хибриден облак

Според IBM, облачните технологии бързо станаха основни в банковото дело, като повечето банки търсят оптималния микс от традиционните IT, публични и частни облаци. С течение на времето все повече и повече банки се придвижват към хибридна стратегия за цялото предприятие.

„С хибридния облак банките притежават гъвкавост и ползи както от частния, така и от публичния облак, като в същото време разглеждат сигурността на данните, управлението и спазването на правилата“, заявява IBM. Ползите от хибридния облак включват намалени разходи, подобрена оперативна ефективност и засилени иновации.

75% от банкерите заявяват, че най-успешните им облачни инициативи вече са постигнали експанзия в нови индустрии, създаване на нови потоци от приходи и разширяване на портфолиото си от продукти.

2. Платформи за API

Комбинацията от отворена платформа за банкиране и отворени API ще промени цялата банкова екосистема. От предлаганите продукти и услуги, използваните канали за доставка и основните партньорства, които ще оформят иновациите и опита на клиентите в бъдеще. С публичните приложни програмни интерфейси клиентите ще имат повече възможности за взаимодействие с тяхната банка.

При този сценарий банката ще служи като платформа, на която трети компании могат да изградят свои собствени приложения, използвайки данните на банката.

3. Роботизирана автоматизация на процесите (RPA)

В рамките на финансовите услуги роботизираната автоматизация на процесите (RPA) е помогнала на банките и кредитните компании да ускорят растежа чрез изпълнение на предварително програмирани правила в редица структурирани и неструктурирани данни. Тази интелигентна автоматизация дава възможност на процесите да се учат от предишни решения и модели на данни, за да вземат самостоятелни решения.

Роботизираната автоматизация на процесите в банковото дело също така опростява спазването на изискванията чрез водене на подробни протоколи от автоматизирани процеси, автоматично генериране на докладите, които одиторът трябва да види, и премахване на човешка грешка.

4. Незабавни плащания

Технологиите променят потребителските и бизнес очакванията при извършване на плащания. Възможностите за незабавно плащане вече са налични на много пазари, въпреки липсата на инфраструктури. В някои страни банките, предлагащи незабавни плащания, разработват специални приложения за своите клиенти. Честа практика е и партньорството между отделни финансови институции с цел осигуряване на възможност за бързи парични преводи и разплащания.

5. Изкуствен интелект (AI)

Повишеният интерес към изкуствения интелект е възникнал поради възможностите и бизнес нуждите. Експлозивният растеж на структурирани и неструктурирани данни, наличието на нови технологии като алгоритми за облаци и машинно обучение, нарастващ натиск, предизвикан от нова конкуренция, повишена регулация и повишени очаквания на потребителите, създадоха „перфектна буря“ за по-широкото използване на изкуствен интелект в финансови услуги.

Ползите от изкуствения интелект в банките и кредитните компании са широко разпространени, достигайки офис операции, спазване на изискванията, доставка на продукти, управление на риска и маркетинг.