Ще отговарят ли гласовите асистенти на въпроси за кредити?
Малко са хората в днешно време, които не са запознати със същността на гласовите асистенти. Гласовите асистенти са дигитални помощници, които използват гласово разпознаване и могат да дешифрират гласови съобщения, за да предоставят необходимата и искана информация. Гласовите асистенти се използват като приложения на смартфони и вече като специални устройства, които се свързват към уредите в дома ни (и към смартфона разбира се), за да контролират функциите на различните ни уреди – телевизори, климатици и дори осветление. Гласовите асистенти са базирани на изкуствен интелект, „machine learning“ и технология за разпознаване на глас.
Гласовите асистенти се използват най-често от потребителите за пускане на музика, получаване на информация чрез гласово запитване, слушане на аудио книга, правене на резервации, добавяне на артикули към списъка за пазаруване, математически изчисления и други. Едни от най-популярните гласови асистенти днес са Siri на Apple, разработената от гиганта Amazon - Alexa, Google Now, Google Assistant и разработеният асистент от Microsoft - Cortana.
Да питаш обаче гласов асистент за трансакциите по кредитната ти карта, все още звучи някак странно и леко футуристично. Тъй като гласовите асистенти като Alexa на Amazon, Siri на Apple и Microsoft Cortana стават все по-разпространени, тази научно-фантастична сцена е част от ежедневието ни не само у дома. Скоро ще можеш дори да шофираш със Сири, Кортана или Алекса, тъй като изкуственият интелект вече е вграден в нашите коли и камиони.
Само преди няколко години Алекса беше просто блясък в очите на разработчика на продукта на Amazon. През 2015 г. Алекса направи първите си стъпки, тъй като първият „магазин за умения“ на Alexa (подобен на магазина за приложения на Apple или Google Play Store) беше отворен за разработчиците. През 2016 г. на югоизточната конференция за технологии Southwest, Capital One стана първата финансова институция, която дебютира в “магазина за умения”, позволявайки на потребителите да взаимодействат с всички устройства на Alexa.
Други финансови умения, които вече са на разположение на платформата Alexa, са: "Нуждаете се от бюджет" и "TD Ameritrade". През декември 2016 г. Capital One стана и първата банка, която се присъедини към платформата на Microsoft Cortana.
На 11 май 2017 г. "Американ Експрес" стартира своя skill "Amex" за Alexa, който позволява на картодържателите да разглеждат и да добавят рекламни оферти с ограничен срок към отговарящи на условията карти. Това е първата подобен skill в областта на финансовите услуги на Алекса. Новото умение на Amex позволява на притежателите на карти с устройства с активиране на Alexa да свързват своите онлайн профили в American Express с устройство за проверка на салда по сметки, преглед на скорошни такси и дори извършване на плащания чрез гласови команди.
"Членовете на нашите карти преформулират начина, по който те се ангажират с нашата марка в дигиталните платформи по техен избор и ние искаме те да имат прекрасен опит, където и да са те", казва за новия продукт Лука Геб, старши вицепрезидент на Enterprise Digital за American Express.
Други големи банки, включително Bank of America и Wells Fargo, разработват чатботове и виртуални асистенти, които да ангажират клиенти както на настолни компютри, така и на телефони.
Кен Доделин, вицепрезидент за управление на дигиталните продукти на Capital One, казва, че партньорството с гласови асистенти има смисъл, тъй като технологията е вградена в домакински артикули като умни лампи или хладилници, превозни средства и редица други неща.
Как работи технологията при Capital One: Ако имаш банкова сметка във въпросната институция, кредитна карта, заем за кола или жилищен кредит и Amazon Echo, можеш да добавиш умението в приложението Alexa. Приложението дава възможност да добавиш персонален ключ, който Alexa ще поиска в началото на всяка сесия, за допълнителна сигурност.
Така ще можеш да задаваш на гласовия асистент въпроси, свързани с баланса по кредитната ти карта или пък датата, до която трябва да платиш вноската по заема си.
Сред другите гласови асистенти, които набират популярност е Finie. Програмиран да отговаря и на финансови въпроси, Finie е описван като Siri за твоя банков акаунт. Новият гласов асистент не изисква от потребителя изговарянето на специфични фрази и умее да анализира различните фрагменти от финансова информация, като след това прави логическата връзка помежду им. Така например потребителите ще могат да задават въпроси от рода на: Колко пари похарчих за кафе миналия месец?
И ако финансовите гиганти са поставили фокуса върху разработването на умни асистенти за постигане на революционни финансови услуги, потребителите все още продължават да търсят базисните финансови решения, подходящи на стила им на живот. Решение, което пък е пасва идеално на модерния български потребител е кредитната карта AXI Card, с която можеш да се разплащаш безконтактно. Тя се издава от небанкова институция и можеш да кандидатстваш за нея дистанционно, а ние ще ти я доставим до посочен адрес. Повече за иновативната кредитна карта, виж тук: https://axi-card.bg/