Въпросите, които ще ти помогнат да изградиш успешен бизнес
Когато става въпрос за предприемачеството, бизнес идеите са важни, но не толкова важни, колкото далновидността, която по същество е само смесица от самосъзнание и социална осъзнатост.
За да създадеш успешен бизнес, трябва да можеш да отговаряш на въпроси, които хората не знаят, че питат и да решаваш проблеми, които хората все още не знаят, че имат. Ти също трябва да разграничиш сезонните прищявки от тенденциите и да бъдеш винаги една крачка напред. Трябва да си нащрек за очакваната еволюция на сферата ти и да действаш своевременно, за да изпревариш тенденциите.
В много отношения да бъдеш умел в бизнеса има толкова общо с управлението на логистиката, колкото и управлението на собствения си ум. Ето 8 дълбоки въпроса, които ще ти помогнат да изобретиш или изградиш най-успешното си начинание досега:
Ако трябваше да създадеш компания, която да се конкурира със собствената ти, какво би създал?
Най-добрият начин да останеш пред конкуренцията е да се преструваш, че си конкуренцията. Панос Панай, настоящият SVP за глобална стратегия и иновации в Berklee College of Music и бивш основател на Sonicbids, казва, че един от начините да направиш това е да се преструваш, че разработваш компания (или продукт или марка), която се състезава с твоята и печели битката. Как би победил себе си? Това трябва да приложиш сега.
Какъв проблем повечето хора не осъзнават, че имат?
Ние мислим, че успешните предприемачи са насочени само към решения. Те, обаче, първо трябва да са фокусирани върху проблема. Ключът към успешния бизнес е да идентифицираш проблем и след това да го разрешиш, но за да направиш това, трябва да го разпознаеш пръв.
Ако някой друг ти предложи твоята услуга, би ли платил за нея?
Най-големият показател за жизнеспособността на твоята собствена услуга е твоята увереност в нея. Това не само ще повлияе на усилието, което влагаш в бизнеса, но и честно да си зададеш въпроса дали реално би платил за собствената си услуга, книга, продукт и т.н. Ще ти помогне да определиш, дали някой друг наистина би го направил или не.
Какво се гледа в момента?
Когато всички гледаха телевизия, рекламите се пускаха основно по телевизионните канали - между любимите сериали, по време на футболния мач или точно преди дългоочакваните вечерни новини. С времето обаче информационните потоци се пренасочиха към други канали - смартфоните и интернет пространството. Сега млади и стари гледат смарт телефоните си, за да разберат какво ще е времето, какви интересни събития има в града, къде са техните приятели. Така, рекламите преди телевизионните емисии новини малко по малко започнаха да губят своя монопол. В днешно време, рекламите са в социалните мрежи, в сайтовете за новини. Когато гледаш любимите си филми, дори актьорите промотират марки продукти. Когато тийнейджърите прекарват голяма част от времето си в онлайн пространството, така наречените онлайн инфлуенсъри позиционират пред тях всевъзможни брандове, с цел да привлекат вниманието на потенциалните потребители. Излез навън, разходи се из града, огледай хората в градския транспорт - почти всички погледи са в смартфоните им или таблетите. Така разбираш, че ако искаш да грабнеш нечие внимание, то трябва да насочиш рекламното си послание именно там.
Разграничаваш ли капризи от тенденции?
Капризите са просто временни аномалии. Тенденциите са модели, те са “общата картина”. Разликата е важна, защото капризите са краткосрочни, докато тенденциите са дългосрочни. Тенденциите, подобно на историята, се повтарят. Те са предвидими, защото започват в маржовете и след това стават мейнстрийм. Капризите, от друга страна, започват като мейнстрийм и след това се намаляват до маржовете.
Какво искаш да бъде наследството ти?
Отвъд деловитостта, един от най-важните въпроси, които можеш да си зададеш, е какво искаш да бъде твоето наследство. Това не само ще подхрани амбицията ти, но и ще ти помогне да създадеш нещо с по-голяма социална стойност. Това ще ти позволи да изградиш нещо, което след време ще те кара да се чувстваш горд от себе си.
За да изградиш финансовото си бъдеще, успоредно с бизнеса си, кредитна карта AXI Card е идеалният кредитен инструмент за теб. Освен, че е небанкова кредитна карта, AXI Card е безконтактна и може да кандидатстваш за нея, дори чрез телефонно обаждане или онлайн. За да те улесним максимално, при одобрение, ще я доставим на посочен от теб адрес.
Каква е реалистичната амбициозна цел, която имаш?
Амбициозността е интересна, защото тя наведнъж изисква да мислиш в по-големи от сегашните си мащаби, докато все още си привързван към реалността достатъчно, че да е осъществима. Що се отнася до бизнеса, големите идеи без основа са големи провали, които чакат да се случат.
Имаш ли модели за подражание, създали нещо подобно?
Да, целта тук е да се създаде нещо напълно уникално. И все пак се нуждаеш от жизнеспособен бизнес модел и ако не можеш да намериш някой, който е направил нещо подобно, вероятно има причина. Например стрийминг услугите са изцяло уникален бизнес и въпреки това те все още следват модела „абонамент“.
Има какво да научим и още повече да спечелим, от това да погледнем какво е било успешно исторически, а след това да го обвържем за съвременните идеи. Нека се учим от миналото, докато гледаме към бъдещето.