„Историите зад успеха“: Хауърд Шулц

Хауърд Шулц, дългогодишен главен изпълнителен директор и председател на Starbucks, се е превърнал в милиардер, благодарение на собствените си усилия и амбиции. Той е известен като предприемачът, който революционизира индустрията за кафе.

Шулц идва от скромно семейство, което го е отгледало в обществено жилище в Бруклин.

Кой да предположи обаче, че именно благодарение на Хауърд Шулц, американците днес знаят какво е лате - и че са готови да дават почти ежедневно по 4 долара за чаша кафе. Сега милиардерът и движещата сила зад Starbucks вече в продължение на около три десетилетия.

Идвайки от скромно семейство в Бруклин, Шулц винаги е демонстрирал и чувство за социална справедливост, успоредно с управлението на Starbucks. През последните няколко години Шулц дори се противопостави на някои от политиките на президента Тръмп, защитавайки каузите, в които вярва и за които се бори.

Шулц подава оставка като главен изпълнителен директор на Starbucks и става изпълнителен председател през април 2017 г. Неговият пост на главен изпълнителен директор е зает от Кевин Джонсън. Шулц се пенсионира като изпълнителен председател през юни 2018 г., ставайки почетен председател.  Отдавна известен с откровените си политически възгледи, Шулц обяви през януари 2019 г., че обмисля кандидатура за президентските избори на САЩ през 2020 г., като независим кандидат. Може би за Шулц революционизирането на кафето е само първата стъпка в радикално променящата се Америка.

Какво не знаеш за предприемача зад една от най-популярните вериги за кафе в света?

Шулц е роден в Бруклин, Ню Йорк, през 1953 г. Дете е на родители, отпаднали от училище рано. Поради тази причина, Шулц е израснал в обществени жилища. Шулц казва, че е преживял един от най-важните моменти в живота си през този период.

Предприемачът споделя, че на 7-годишна възраст, един ден, когато се прибирал вкъщи от училище, той намира баща си, лежащ на дивана, след като е бил тежко ранен на работното място. Баща му е бил ветеринарен лекар и шофьор на камион, без дори да има здравна застраховка. "Когато бях на седем години, имах един определящ момент в живота си", каза Шулц. "Видях разпадането на американската мечта и видях родителите ми да преминават през безнадеждност и отчаяние ... И тези белези, този срам, те са с мен и днес."

Майката на Шулц обаче го насърчавала да продължи образованието си, за да отвори повече врати за себе си. Той печели стипендия, за да посещава Северния Мичигански университет, но след пристигането си в колежа решава, че въобще няма да се занимава със спорт.

Шулц се занимава с широк спектър от професии в училище и след дипломирането си. За да плати за колежа си, той работи като барман и дори продава кръв. След като се дипломира, Шулц работи в ски-хижа в Мичиган, в продажби в Xerox, и в бизнес къща, наречена Hammarplast.

Революционна концепция за кафето

През 70-те и по-голямата част от 80-те години, Starbucks е на първо място бранд кафе, а на втори план - кафене. Но в началото на 80-те години Шулц се присъединява към компанията и е сигурен, че Starbucks може да постигне привидно невъзможна цел: да стане премиум, докато става все по-популярно и масово сред потребителите.

Всъщност, Шулц напуска компанията за кратък период през средата на 80-те години, защото не успява да убеди основателите на Starbucks, че компанията може да бъде международна верига, а не само кафе.

През 1987 г. Шулц придобива марката Starbucks и 17 места от основателите, които решават да съсредоточат енергията си върху друг бранд - Peet's. Тогава Шулц започва да засажда семената на един от най-амбициозните проекти историята.

Когато първите Starbucks кафенета отворят в Ню Йорк, The New York Times трябва да дефинира какво е лате (и да обясни, че се произнася "LAH-tay").  Starbucks се отличава и с размерите си, като "grande" и "venti", които осигуряват връзка с италианската култура на кафе, която вдъхновява Шулц.

Между 1998 и 2008 г. Starbucks нараства от 1886 магазина на 16 680 магазина. Шулц изгражда веригата от идея до един изцяло нов вид бранд, който не е съществувал преди.

Starbucks вече има повече от 27 300 магазина в 75 страни. През 2017 г. веригата отчита нетни приходи от 22,4 млрд. долара, а пазарната капитализация на компанията е около 84 млрд. долара. Нетната стойност на Шулц е около 3 млрд. долара.

Докато Шулц довежда компанията до невероятен растеж, особено след завръщането си като главен изпълнителен директор през 2008 г. след период, който е бил председател, политиката на компанията също е белязана от неговия постоянен ангажимент към социалните въпроси.

През 2011 г. Шулц насърчава хората да не даряват средства за политически кампании, докато правителството не се обърне към националния дълг. През 2015 г. той застава начело на кампанията „Race together“ за справяне с насилието на полицията и расизма.

Ако постиженията на този виден предприемач те вдъхновяват да следваш мечтите си и да стартираш собствен бизнес, виж защо да избереш кредитна карта AXI Card за свой “партньор”.