Как четирима приятели продадоха бизнеса си за милиони на Apple?

В този материал  разказваме за историята на Дираж Мукерджи, съосновател на Shazam - популярното приложение, което е било изтеглено над един милиард пъти и ти казва каква песен звучи в момента. Потребителите натискат само един бутон, за да може Shazam да разпознае музиката, която звучи като фон. Умното приложение разпознава всяка песен или симфония след няколко секунди, за да могат всички потребители да се наслаждават на любимите си парчета и да ги колекционират.

От Apple харесват тази технология толкова много, че решават, че трябва да я притежават и в края на 2018 г. те придобиха Shazam за невероятните 400 милиона долара и го интегрираха със своя дигитален асистент Siri.

Как започва този бизнес?

Shazam започва като щура идея между приятели през 1999 г. По това време технологията, която кара да работи приложението, не е съществувала както и дигиталната библиотека от музика. Всъщност не е съществувал и бизнес модел, който да направи всичко това изгодно.

Но това не пречи на четиримата основатели да се вълнуват от това да създадат нещо ново и оригинално. Завършили магистратури и докторантури по компютърни науки, те решават да оставят високоплатени работни места и да започнат да решават това предизвикателство и да изграждат бизнес на пресечната точка на музиката и технологиите. Пълната история за това как Shazam става толкова успешен е повече от забележителна. Ето няколко ключови идеи, които откроихме от статия с интервю на самия Дираж:

1. При започване на бизнес, съучредителите трябва да имат различни умения, но еднакви ценности

Дираж обяснява: “Четиримата основатели допринесоха с уникални умения и стилове на мислене. Крис Бартън и Филип Ингълбрехт са склонни бързо да решават проблемите и да вършат нещата с бързи темпове, докато аз съм стратег, който иска да знае какво и как ще се промени.” Четвъртият  съосновател Ейвъри Уан е компютърен специалист. От различните умения и стилове на мислене се получава пълно съответствие на ценностите, които карат всичко да работи: честността, забавлението и работната етика са сред ключовите съставки за успеха им.

2. Понякога „глупавите” идеи са огромни възможности

Вместо да следват „тенденция за печелене на пари“, основателите са направили нещо, което смятат, че много хора биха обичали.

"Имах таблица на всички неща, които трябваше да се случват, за да може приложението да работи и вероятността всяко нещо да се случи", казва Дираж. "Когато изчислих вероятността всичко да работи, електронната ми таблица каза, че има нещо като 4% шанс за успех. По някакъв начин това не ни отблъсна."

3. Наеми хора, които са по-добри от теб

С нарастването на Shazam, Дираж наема собствения си шеф Виджей, талантлив и опитен изпълнител по музикален маркетинг. Година по-късно той помага да наеме шефа на шефа си, който поема поста изпълнителен директор на компанията. "Основателят на компанията има уникалната способност да наема хора по-добри от себе си, без да заплашва собствената си позиция за дългосрочния интерес на компанията", казва Дираж.

4. Трябва всички да се наслаждавате на “препускането”, наречено развиване на бизнес

Дираж казва: „Като погледнем назад, имаше моменти, когато очаквах хората да четат мислите ми. В компанията се случиха много вълнуващи неща, но аз не ги съобщавах достатъчно добре на заинтересованите страни.” Дхирадж описва хода на бизнеса като едно бясно препускане и казва, че е важно да се гарантира, че всички се чувстват добре по време на това приключение. Дираж призовава учредителите и главните изпълнителни директори да отделят време, за да общуват с всички заинтересовани страни, а не да приемат, че са наясно с напредъка, който се прави, или с предизвикателствата, пред които се изправя компанията.

5. Късметът играе голяма роля

За успеха му в започването и продажбата на бизнес, Дираж отбелязва: "Нека си го кажем, имахме много късмет." Не всичко може да се планира и дори най-добрите планове могат да се отменят. Понякога ветровете на съдбата са в твоя полза. Имайки това предвид, е важно да се насладиш на пътуването и на всяка стъпка от пътя.

6. Направи нещо, което има значение

След като напуска ежедневните операции на Shazam, Дираж се присъединява към благотворителната организация „Save the Children“, за да подпомогне създаването на по-иновативни подходи за набиране на средства. Той използва своя предприемачески опит, за да внесе свежи идеи в голяма установена организация. Сега той смята, че някои от най-добрите възможности за предприемачите съществуват около екологични и социални въпроси, които трябва да бъдат решени.

За самата сделка с Apple, предприемачът казва: “Сделката отне около година, за да се състои и се нуждаеше от регулаторно одобрение, което продължи няколко месеца. Една нощ телефонът ми започна да бръмчи с десетки съобщения, които ни поздравяват за продажбата".

Ако тази история те е вдъхновила да предприемеш свое собствено начинание, кредитна карта AXI Card ще ти предложи модерно и гъвкаво обслужване и десетки предимства, за да си в крак с модерния финансов свят.