Онлайн експанзията на Amazon и Alibaba

Гигантите в онлайн търговията се опитват да мултиплицират своя успех и да завладеят всички възможни пазари, при това - по всички възможни канали.

През септември 2014 г., Джеф Безос, основателят на Amazon, анонсира своята първа голяма инвестиция в Индия. По този начин беляза старта на плановете си да развие онлайн лидера до глобално ниво – с близо 5 млрд. долара инвестиция в Индия. Към днешна дата Джеф Безос е човекът, натрупал най-много богатство през 2017 г. Предприемачът е увеличил богатството си до 98.6 млрд. долара.

Два месеца по-късно, основателят на другия световноизвестен онлайн магазин Alibaba, Джак Ма се появява в Делхи и обявява, че също ще инвестира в Индия. През следващата година, Джак Ма спонсорира с 500 млн. долара индийска компания за дигитални плащания – Paytm. Джак Ма е и съосновател на платформата за онлайн разплащания – Alipay.

И ако двете корпорации се развиват със светкавична скорост в държава като Индия, то ситуацията е съвсем друга в Китай и САЩ. За разлика от други държави, в Китай Amazon няма същото влияние. От друга страна, Alibaba единствено си постави мисията да помага на американския бизнес да продава по-успешно в Китай. Или с други думи – лидерите в онлайн търговията насочват инвестициите си към различни чужди пазари, като Amazon превзема Европа, а Alibaba – Югоизточна Азия.

И все пак – най-големите спънки в развитието на двете компании се очаква да бъдат трансграничната търговия и разрастващите се икономики. Как се борят лидерите срещу това?

Шефът на Alibaba възнамерява да изгради широка мрежа от разнообразни услуги на всеки възможен пазар – от плащанията и електронната търговия до туристическия бранш. Планът след това е да се свържат местните платформи с Alibaba в Китай. Целта на Джак Ма е малките фирми да са способни да оперират също като големите. Alibaba спомага също и на китайските компании да продават в страни като Бразилия и Русия, като същевременно асистира чуждия бизнес в Китай, осигурявайки му помощ за маркетинга, логистиката и митниците.

Евентуално, очакванията на Alibaba са, да използва своя технология за свързване на логистични мрежи по целия свят, така че всеки продукт да достига до съответния купувач в рамките на 72 часа, без значение местоположението. Разбира се, това засега е само план за далечното бъдеще, но самата визия разкрива глобалните амбиции на компанията.

На фона на всичко това, тази година Amazon купи Souq, компания за онлайн търговия от Средния Изток. Критериите на Amazon за експанзия на други пазара, включват броя на населението, състоянието на икономиката и честотата на използване на интернет.

Amazon, както и Alibaba, искат да бъдат от помощ на доставчиците в различните държави, с цел да направят продукцията им продаваема и отвъд граница.

С разширяването си обаче, пазарите на двата гиганта в онлайн търговията, могат да се сближат, а бизнес моделите – да се променят. Към настоящия момент двете корпорации се различават по съществени критерии – Amazon притежава складове със запаси, а Alibaba – не, но за сметка на това има по-широк обхват от конкурента си. Бизнесът за електронни разплащания Ant Financial има основна роля за това. Alibaba инвестира и в SingPost – държавната пощенска система на Сингапур.

И въпреки светкавичния си напредък, Amazon и Alibaba имат достойни съперници. Flipkart и Yoox Net-a-Porter са едни от имената, които привличат погледа на инвеститорите в онлайн търговията.

Сред основните въпроси, пред които са изправени брандове като Amazon и Alibaba, са дали други технологични компании ще инвестират повече финанси от тях в електронната търговия и какви партньорства могат да възникнат. Като извод обаче може да се твърди, че именно Amazon и Alibaba са двете главни имена, които се конкурират в електронната търговия. А успехът в този бранш изисква мащаб, за който е нужен огромен капитал.

Какво ни очаква в близко бъдеще в онлайн търговията, предстои да разберем, а дотогава можем да продължаваме да се възползваме от множеството предимства на пазаруването онлайн. Дори в страна като България, онлайн покупките нараства с видими темпове, което обосновава въвеждането на нови, по-модерни методи за разплащания, които да са синхронизирани с „любимото място“ за шопинг на българите – интернет. Ако и за теб пазаруването от онлайн магазини е слабост, то със сигурност трябва да се сдобиеш с удобната кредитна карта AXI, с която можеш да се разплащаш навсякъде във всеки един момент. А едно от най-големите ѝ предимства е, че няма такса при пазаруване онлайн. По този начин знаеш, че не плащаш нищо повече от дължимата си вноска, без да имаш каквото и да е допълнително оскъпяване, включващо такси и комисионни.