Предишна Следваща

Изкуственият интелект и банкирането

Някои твърдят, че изкуственият интелект е бъдещето - на образованието, на услугите, дори на банкирането.

Скорошно проучване на 34 големи банки в няколко географски региона (САЩ, ЕС, Сингапур, Африка, Австралия, Индия) установи, че 27 от тези 34 банки са въвели изкуствен интелект в обслужването си на клиенти. Този изкуствен интелект най-често е под формата на чатботове, асистенти и дигитални съветници. В тези региони, някои от най-известните банки са Bank of America, OCBC, ABN Amro, YES BANK и т.н. Подобно клиентско обслужване със сигурност е отбелязало положителни резултати и бива усвоявано бързо – и от клиентите, и от институциите.

От тези 34 банки, 25 банки използват изкуствен интелект за своите конкретни оперативни процеси в офиса - с използване на автоматизация на процеси, откриване на измами, удостоверяване в реално време и т.н. Такива банки са Bank of America, ANZ Bank, ICICI Bank, NatWest, Lloyds Bank и др.

Bank of America си партнира с HighRadius и стартира Intelligent Receivable - нова услуга, която използва изкуствен интелект за подобряване на равномерното съгласуване на входящите плащания. Групата Lloyds Banking си партнира с Pindrop, базирана в САЩ стартъп за изкуствен интелект, и реализира своето решение, базирано на изкуствения интелект. Става въпрос за откриване на измамници, които действат чрез телефонни обаждания.

Интересен факт е, че от тези 34 банки, 8 прилагат когнитивни способности, базирани на изкуствения интелект. Те намират приложение в търговски и портфейлни функции. Някои от водещите банки в тази категория са BNP Paribas, Credit Suisse, Goldman Sachs, Barclays и др.

Други 8 от анализираните банкови институции използват в своите регулаторни функции за съответствие, функционалностите на изкуствения интелект. Като обхващат приложения от автоматизирано управление на данни, отчитане, съответствие, автоматизирано тълкуване и картографиране на регулации. Някои от водещите банки в тази категория са OCBC Bank, Commonwealth Bank, Wells Fargo, HSBC, CITI и др.

От проучването можем да разберем, че най-големият фокус на банките с техните инициативи, базирани на изкуствен интелект, са интерфейси за комуникация и виртуалните асистенти, следвани от подобрени процеси в банкирането и разкриване на измами. Докато относително малък брой банки разглеждат изкуствения интелект в съответствие с търговските си функции, със сигурност няма недостиг на възможности, за да се изследват и тези пространства. През тази и идната година експертите отново очакват нови партньорства между банкови институции и компании, специализирани в развиването на изкуствен интелект. Тези партньорства ще играят основна роля при определянето на периметъра за развиващите се стратегии на изкуствен интелект на банките.

В действителност обаче стратегията за изкуствения интелект в банковата индустрия в САЩ е много по-разнообразна. Автоматизацията е една от най-изследваните области при приложението на изкуствен интелект. Очакваният световен потенциал на RPA (Robotic process automation) се очаква да бъде 8,75 млрд. долара до 2024 г.

Всички големи банки в САЩ експериментират с различните форми на изкуствен интелект в следните видове приложения: приложения за фронт-офис; приложения за използване в офиса; търговия и управление на портфейл на финансовите пазари; използването на изкуствен интелект и машинно обучение от финансовите институции за регулаторно съответствие  или от държавните органи за надзор.

В Азия изкуственият интелект може да генерира икономическа стойност между 1.8 и 3 трилиона долара годишно до 2030г. Тази стойност ще е генерирана от въвеждането на нови услуги и продуктови категории, икономия на разходи, произтичащи от по-добри продукти, по-ниски общи цени и подобрения в начина на живот на хората. Макар че двете най-големи икономики в света доминират в световната научноизследователска и развойна дейност в областта на изкуствения интелект, Credit Suisse очаква Китай да заеме първо място в състезанието. Очаква се RPA да има икономическо въздействие от 6,7 трлн. долара в световен мащаб, а това най-вероятно ще доведе до 40-45% ръст на световните разходи за технологии. Е, звучи доста обнадеждаващо за любителните на нови технологии и джаджи. Все пак иновациите бързо застигат дори финансовата сфера, за която дълго време се смята, че се придържа само към своята консервативност.

Точно както финансовите компании в чужбина търсят нови възможности за удовлетворяване на клиентските нужди, така и Аксес Файнанс търси иновативни продукти, предназначени за модерния потребител. А AXI Card е точно това – модерната кредитна карта, която можеш да получиш директно до адреса си.  С AXI Card получаваш неограничените възможности, които заслужаваш  - бързо и удобно. Защото можеш да кандидатстваш още сега – по телефон или онлайн.